Skip to main content

Ben je een blazer of zanger? Of spreek je regelmatig voor groepen?

Dan heb je waarschijnlijk ervaren dat de ademhaling veel invloed heeft op hoe je klinkt en hoe je je voelt. Wat ik vaak terug hoor is dat mensen steeds hoger gaan ademen tijdens de repetitie of het optreden en dan uiteindelijk buiten adem raken. Zelf heb ik het ook ervaren, en soms helaas nog steeds een beetje.

Het is een vervelend gevoel als je ademhaling hoog zit en bijkomend is dat je een teveel aan lucht ervaart, wat zich ophoopt.

Ik kan lang uitweiden over hoe de manier waarop je ademt dit kan voorkomen. Maar het is ook een kwestie van mindset. Bijvoorbeeld als je het idee hebt dat grote teugen nemen goed is, of dat je pas weer mag ademen als je helemaal leeg bent.

Dat hoeft vaak dus helemaal niet, al zijn er soms lastige passages wat dat betreft. Zeker als blazer in een orkest.

Hierbij drie tips die jou kunnen helpen om een stuk relaxter te spelen, zingen of spreken!



1. Met mate

‘Hoe meer hoe beter’. Zeker bij blazers is de opvatting nog wel eens dat inademen met grote teugen goed is, want dan kun je lange zinnen spelen.
Het nadeel is alleen dat er zo onbedoelde spanning ontstaat. Dat voelt niet fijn en is een oorzaak dat de adem steeds meer omhoog kruipt.

Probeer eens uit om te spelen met minder lucht. En probeer daarbij zo ontspannen mogelijk in te ademen. Dan haal je maar iets vaker adem, maar je blijft wel aan de grond in plaats van op te stijgen ;-).

2. Niet tot het gaatje

Daarmee samenhangend: je hoeft niet pas weer in te ademen als je helemaal leeg bent. Dat kan ook heus eerder. Dat speelt al een stuk relaxter. Je ademt dan wat vaker, maar het is makkelijker om snel en ontspannen in te ademen. Hoe moet dat dan als de zin nog niet is afgelopen?

3. Adem anders bij een punt of een komma

Je kunt ook middenin een zin ademen, in onderstaande video kun je dat horen. Je fraseert dan niet, dat wil zeggen je maakt er geen muzikaal moment van, maar je ‘hapt’ een beetje bij.
Het interessante is dat als je de muziek als het ware doordenkt, dat dat helemaal niet zo opvalt.
Dit wordt wat lastiger als je helemaal leeg bent.

Het duurt even om dit te oefenen, maar ik hoor altijd terug dat er veel meer ontspanning is en ook dat er met een kleinere teug eigenlijk best heel lang gespeeld kan worden.

En dat hoor ik al terug na een paar weken. Maar toch; neem de tijd om dit te oefenen met lange tonen of simpele stukjes. En als je van blad speelt of spreekt, zet dan de ademhalingen erbij. Zo kun je ze oefenen en automatiseren.

Hierbij een voorbeeld wat ik regelmatig laat horen in mijn workshops; Casta Diva gezongen door Maria Callas.



Ze begint te zingen op 1.31 en het is ook de moeite waard om haar inademing ervoor te bekijken.

Op 1.40 haalt ze adem en daar fraseert ze maar een klein beetje. Merk ook op dat ze de adem vanzelf weer binnenkomen door los te laten.
Dan begint ze de volgende zin, maar haalt na ‘Casta Diva’ vrij snel eventjes wat adem bij. Het valt eigenlijk nauwelijks op. Ze zal dat doen omdat ze weet dat ze dit extra teugje lucht erna nodig heeft.

Dan fraseert ze weer en neemt de tijd voor de adem (1.59). Gevolgd door weer een korte frasering.

Zo kun je observeren of ze de tijd neemt, of wat sneller ademt of even snel bijhapt middenin een zin.


Nog zo’n diva die met gemak lijkt te ademen en desondanks een dijk van een stem heeft, is Oleta Adems; ook het observeren waard. Soms zingt ze door terwijl je, althans ik, het niet verwacht. En tussendoor laat ze de inademing vanzelf komen, heel natuurlijk.





Klik hier voor de workshop Adem en Zing! in maart in Alkmaar voor blazers en zangers!


Klik hier voor de workshops Optimale adem voor blazers in maart en april in Utrecht LR!


Klik hier voor de midweek in juni in Ede voor blazers en zangers!




2 Comments

  • Wat goed omschreven over het meer maar korter ademhalen. Dit is iets wat ik ook altijd tegen mijn zangleerlingen zeg. Het helpt om te zeggen dat ze moeten zingen alsof ze een mooi verhaal voorlezen. Wonderlijk wat er dan gebeurt met de ademhaling (en met de interpretatie)!

Leave a Reply