Inzicht in motivatie is zowel handig als je (muziek)les neemt als wanneer je dit geeft. Wat beweegt je leerlingen en waaraan herken je een motiverende docent? Wat motiveert jou om muziek te maken?
Dit seizoen geef ik les aan het conservatorium van Haarlem. Haarlem is één van de kleinere conservatoria en gespecialiseerd in Popmuziek en Elektronische muziek. Ik geef daar het vak educatie en dus geef ik les in het lesgeven.
Een paar maanden geleden was het onderwerp motivatie aan de beurt. Op zich grappig op een wat cynische manier, want de studenten zijn vaak afwezig in mijn lessen. Het hoofdvak gaat voor en educatie komt vele nummertjes later in de lijst met prioriteiten.
Ik doe mijn best dit vak aantrekkelijk te maken maar kan alleen iets opbouwen als ze er zijn. Een vicieuze cirkel dus, terwijl ik zo graag vertel over hoe lesgeven uitdagend en leuk kan zijn. Hoe bevredigend het is als je iemand kunt helpen met musiceren. Hoe je zelf als mens groeit door les te geven.
Ik vertel er ook graag over omdat dit in de praktijk nog wel eens misgaat. Dan blijft het lesgeven een ‘moeten’ voor de docent/muzikant naast het, vaak voor veel te weinig gage, optreden. Dan wordt het ‘saai’ gevonden en heeft het niets te maken met de magie van muziek doe gevoeld wordt als de professional zelf speelt.
De amateurmuzikant is daar de dupe van. Juist degene die óók zoveel liefde heeft voor muziek maken. Juist degene die de moeite neemt om een instrument aan te schaffen, dure lessen te nemen en in zijn vrije tijd te oefenen. Juist diegene die onzeker is over zijn eigen kwaliteiten, want het resultaat is nog mijlenver weg van wat de docent laat horen.
![](https://floorwittink.nl/wp-content/uploads/2019/05/14024224_s.jpg)